Introduktion

Jeg vil på denne side prøve at fortælle lidt om, hvordan det gik til at jeg kunne finde på at smide et halvt-hundrede-tusinde på bordet for en næsten 40 årig gammel bil.

Hele historien begyndte da mine forældre engang først i 80'erne købte en brugt Volvo 142. Jeg blev hurtigt klar over hvor solid en bil Volvoen egenligt var, og begyndte at kunne lide denne svenske metalklods.
Efter et par år samt flere veloverståede ture til syden var det tid for den gamle bil at blive udskiftet. Jeg havde på dette tidspunkt fået kørekort og havde ofte lånt Volvoen. Mine forældre kiggede nu efter en anden bil og valget faldt på en Volvo 240 fra 1983. De fandt hurtigt ud af at forhandlen ikke ville give noget særligt i bytte for den gamle, og valgte derfor at sælge den til mig for det beløb forhandleren tilbød.
Nu da jeg ejede min egen Volvo var jeg solgt, jeg tror ikke at man finder noget mere reelt at købe som sin første bil. Volvoen var både billig i reservedele samt sikker at køre i og nem selv at vedligeholde og reparere.
(Jeg købte siden deres Volvo 240 da de anskaffede sig en Volvo 460).
Lidt efter lidt begyndte jeg at lære mere om de forskellige modeller, og hørte at der eksisterede en P1800 model. Efter et par år fik jeg endeligt modellen at se i Odder hvor der både kører en alm. samt en ES'er rundt.
Dette var bilen. Såden en ville jeg eje, men SU'en rakte desværre ikke til meget andet end benzin, mad og bøger på det tidspunkt. Igen efter nogle år fik jeg arbejde som dataingeniør i en virksomhed i Vejlby. Efter et huskøb begyndte der igen at stå plus på kontoen, og jeg begyndte at følge udbuddet i Den Blå Avis.
Pludeselig stod en P1800 til salg for 35.000,- og jeg begyndte at overveje om det skulle være nu. Efter et par dages betænkning ringede jeg på bilen og fik at vide at den allerede var solgt!. Nå men jeg fik en sludder med Ole Callesen som havde haft den til salg, og han oplyste mig om at han måske fik en anden på hånden i nærmeste fremtid. Efter et par uger med telefonkontakt havde han købt bilen, skiftet udstødning og den var nu klar til at sælge.
Den 23 oktober 1998 blev jeg så ejer af en P1800 A fra 1962 for 50.000,- og kørte den selv hjem til Århus med hovedet fuld af drømme.

Efter en gennemgang af bilen fandt jeg følgende skavanker:
- Gearkassen skurer i de 3 første gear.
- Dørene hænger.
- Nogle bøsninger med slør i bagtøjet.
- Kofangere fra en Volvo 142.
- Rust i bund indvendigt. (Ole fortalte at bilen havde stået på gaden i 2 år)
- Tæpper ødelagt

Ud over dette var bilen stort set rustfri da den havde været underlagt en renovering engang først/midt i 90'erne, hvor skærme, paneler, front samt andre pladedele blev skiftet.

Efter at jeg fik den stillet i en lejet garage, fik jeg et tilbud som jeg ikke kunne afslå. Jeg fik lov til at stille den i en hal i en maskinfabrik. Her er der masser af plads, tørt og godt samt mulighed for at låne værktøj.
Jeg er nu i fuld gang med renoveringsarbejdet, og har invisteret i et digitalt kamera så du kan følge udviklingen på de andre sider af min homepage.

Projectet skulle gerne være fuldendt i starten af år 2000. Med dele fra Classic Volvo Parts og lidt hjælp fra Volvo 1800 klubben regner jeg ikke med at dette skulle være urealistisk.