Enden er nået!

Ja, så blev bilen omsider samlet og synet. Det har været en travl måned hvor jeg stort set har arbejdet i døgndrift.

Efter jeg hentede bilen hos maleren brugte jeg 14 dage på at samle alle tingene igen så den var klar til at få monteret motoren den 26 Marts. Da motoren blev lagt i fik vi starte bilen uden de store problemer og fik luftet bremser og kobling ud. Det viste sig også at jeg havde lavet en fejl ved monteringen af ledningsnettet da man kunne skrue op og ned for nærlyset istedet for instrumentlysene. Desuden var der et par andre småfejl med bremselys og blinklys som ikke virkede ordentligt.

Den 28 Marts fik jeg lagt ruder i og dagen efter kørte jeg den første prøvetur. Jeg kunne konstatere at den kørte OK, men med at par mindre skavankar. Bagtøjet føltes stadig lidt løst, men det viste sig dog bare at være en gummibøsning i panhardstangen. Overgearet virkede ikke og venter stadig på at blive lavet. På turen gik koblingen, det viste sig dog at kunne klares med en justering. Pludslig begyndte ladelampen at lyse hele tiden, det viste sig at være en ledning som var knækket. Efter de par småproblemer føltes bilen rimeligt pålidelig så jeg tog chancen og kørte den til syn dagen efter. Jeg ankom til syn kl 8.40 og var den første på chancen, ventede halvanden time, og blev kaldt ind.

Synsmanden mishandlede bilen lidt og konkluderede at den bremsede skævt på forhjulene. Derudover fandt han også et par andre småting: en bøsning/ophæng til en bærearm som så mistænkelig ud, en plet på højre sidespejl, samt selerne som ikke kunne rulle tilbage. Nå men bilen blev altså kasseret på bremserne.
Det skal iøvrigt lige nævnes at der overhovedet ikke blev slået i bunden, kun kradset lidt med en skruetrækker, hvorefter svejsearbejdet blev rost. Da jeg kom hjem fra synet ringede jeg til Karsten Pultz og fortalte ham hvordan det var gået. Han tilbød staks at hjælpe til med at udbedre fejlene og mente at vi kunne nå at lave det samme dag så jeg kunne prøve en omstilling dagen efter.

Jeg kørte så en tur til Randers og vi tilbragte dagen med at pille i bremserne. Vi skilte skidtet ad og motionerede stemplerne, da vi mente at de begyndte at gå bedre samlede vi dem igen hvorefter jeg kørte hen på et værksted og fik målt bremserne. Den bremsede stadig skævt, venstre side bremsede kun halvt så godt som højre.
Tilbage til Karsten og skille dem ad igen. Det viste sig så at Karsten havde nogle gamle calibre liggende, så vi prøvede at skifte den venste ud. Efter monteringen og udluftning kørte jeg så en prøvetur, og nu bremsede bilen pludslig alt for godt i venstre side. Nå men tilbage igen hvor vi så også udskiftede den anden side, hvorefter den endelig bremsede lige.
Vi afmonterede så bærearmen og tog et kig på bærearmsophænget og bøsningen. Det viste sig at der var brugt en forkert bolt så der var lidt slup i bøsningen, så den skifte vi. Ophænget var også lidt ude af form, så det fik nogle tæsk hvorefter udseendet kom til at matche den anden side. Jeg lånte så et sidespejl af Karsten og afmonterede selerne da de ikke er påkrævet i en bil af den alder.
Endelig mente vi at alt var i orden, så jeg kørte hjem og tog en omstilling dagen efter. Det gik som forventet, den bremsede helt lige og resten var også iorden. Jeg fik papirene stemplet og kørte direkte ned og byttede prøvepladerne med at par af de rigtige og var så klar til at køre i weekenden.

Nu har den så kørt uden problemer lige siden og har lige rundet 650 km på triptælleren.
Nå, nu skinner solen udenfor igen, det er vist tid til en køretur...


Her ser i så mit næste projekt til venstre.
Det er en årgang 64 fra Californien uden rust, den skal "bare" males og samles.
Jeg købte den i Oktober '99 og regner med at bruge et par år eller 5 på at gøre den færdig.
Selvfølgelig skal jeg nok holde jer orienteret om forløbet her på siden.